Межівський район
www.megev-rn.dp.gov.ua


Фахівці Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області 27 лютого 2020 року у Межівській районній державній адміністрації провели семінар-нараду з представниками сільськогосподарських формувань усіх форм власності Межівського району, під час якого обговорили питання щодо порядку отримання допуску та посвідчення на право роботи з пестицидами та агрохімікатами, вільні зони (ділянки), застосування феромонних пасток, щодо виявлення шкідливих організмів, реалізація насіння та садівного матеріалу, попередження та ліквідація хвороб та отруєнь бджіл, застосування пестицидів в господарстві.

1. Законодавчі вимоги щодо отримання допусків (посвідчень) на право роботи, пов’язаної з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами.
Суяров Сафар Махмадшарифович - Провідний спеціаліст відділу карантину рослин управління фітосанітарної безпеки ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області

Згідно статті 18 Закону України “Про захист рослин», статті 11 Закону України “Про пестициди і агрохімікати”, Постанови КМУ від 18.09.1995 № 746 «Про затвердження Порядку одержання допуску (посвідчення) на право роботи, пов’язаної з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами» працівники, робота яких пов’язана із застосуванням, зберіганням, транспортуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами повинні мати допуск (посвідчення) на право роботи з пестицидами і агрохімікатами. Вимоги даного законодавства поширюються на всі галузі суспільного виробництва, де застосовуються пестициди і агрохімікати.

Допуск (посвідчення) на право роботи, пов’язаної з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами видається працівникам підприємств, установ, організацій, робота яких безпосередньо пов’язана з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами, включаючи організаторів цих робіт. Зазначений допуск видається спеціалістами управління фітосанітарної безпеки Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області.

Підприємства, установи, організаціїусіх форм власності та громадяни зобов’язані у сфері захисту рослин допускати до робіт, пов’язаних із транспортуванням, зберіганням, застосуванням засобів захисту рослин, їх торгівлею, лише тих осіб, які пройшли спеціальну підготовку та мають на те відповідні допуски (посвідчення), яківидаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферізахисту рослин (Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області), щороку» – ст. 18 Закону України «Про захист рослин».

Крім цього, згідно ст. 21 Закону України “Про захист рослин”, порушення законодавства про захист рослин тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність, яку несуть особи, винні у не проходженні спеціальної підготовки та неотриманні відповідного допуску та посвідчення на право проведення робіт, пов’язаних з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею засобів захисту рослин.

Для отримання допусків (посвідчень) необхідно письмово звернутись до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області за адресою: м.Дніпро, вул. Філософська, 39-А, тел. +38 0978604049. Допуск (посвідчення) видаєтьсяпісля проходження навчання в учбовому комбінаті.

Більш детальну інформацію можна отримати у спеціаліста управління фітосанітарної безпеки за телефоном:

+38(095)1591372 - Суяров Сафар Махмадшарифович – провідний спеціаліст відділу карантину рослин.

2. Вільні зони (ділянки). Застосування феромонних пасток, щодо виявлення шкідливих організмів.
Суяров Сафар Махмадшарифович - Провідний спеціаліст відділу карантину рослин управління фітосанітарної безпеки ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області
З 01.07.2017 набрали чинності рішення Ради Євразійської економічної комісії від 30.11.2016 № 157 “Про затвердження Єдиних карантинних фітосанітарних вимог, які пред’являються до підкарантинної продукції та підкарантинним об’єктам на митному кордоні та на митній території Євразійського економічного союзу”, № 158 «Про затвердження єдиного переліку карантинних об’єктів Євразійського економічного союзу» та № 159 «Про затвердження Єдиних правил і норм забезпечення карантину рослин на митній території Євразійського економічного союзу». Таким чином, при здійснені експортних операцій, у випадку наявності вимог країни-імпорту щодо експорту об’єкту регулювання із зон, місць і (або) ділянок виробництва, вільних від певного карантинного організму спеціалістами управління фітосанітарної безпеки Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, за ініціативи суб’єкта господарювання, проводиться процедура офіційного встановлення та/або підтримання статусу місця виробництва або виробничої ділянки, вільних від регульованих шкідливих організмів чи одного шкідливого організму відповідно до норм Порядку офіційного встановлення та/або підтримання статусу місця виробництва або виробничої ділянки, вільних від регульованих шкідливих організмів, позбавлення такого статусу, його поновлення та інші умови офіційного встановлення місця виробництва або виробничої ділянки, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.08.2012 № 487. Для цього особа має направити листом комплект документів, визначених зазначеним наказом, на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (м. Дніпро, вул. Філософська, 39а), а саме:

1. Заява про встановлення та/або підтримання офіційного статусу місця виробництва або виробничої ділянки, вільних від регульованих шкідливих організмів.

2. Копія плану земельної ділянки (витягу з документації із землеустрою), на якійплануєтьсяофіційневстановленнямісцявиробництваабовиробничоїділянки, вільних від регульованих шкідливих організмів.

3. Копія документа, який засвідчує право власності або користування (в тому числі оренди) на земельну ділянку, на якій планується офіційне встановлення місця виробництва або виробничої ділянки, вільних від регульованих шкідливих організмів.

4. Документ, що підтверджує внесення плати за обстеження посівів сільськогосподарських культур, плодових культур, розсадників, промисловихсадів, присадибних ділянок та лісосмуг щодо виявлення карантинних організмів для надання та/або підтвердження статусу місця виробництва або виробничої ділянки на вимогу особи, що здійснює виробництво об’єктів регулювання, передбачених Законом України “Про карантин рослин”, розмір яких визначено Постановою КМУ від 28.12.2011 №1348, яка розміщена за посиланням:

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1348-2011

За результатами проведених заходів, пов’язаних зі встановленням та/або підтриманням статусу місця виробництва або виробничої ділянки, вільних відрегульованих шкідливих організмів, відповідно до Порядку, присвоюється реєстраційний номер місцю виробництва або виробничій ділянці, вільних від регульованих шкідливих організмів.


3. Реалізація насіння та садівного матеріалу.
Шаховська А.А. – провідний спеціаліст відділу контролю в сфері насінництва та розсадництва управління фітосанітарної безпеки ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області

Для виробників надзвичайно важливим є придбання якісного насіннєвого та садивного матеріалів. Адже, від якості придбаного насіння та садівного матеріалу великою мірою залежить якість майбутнього урожаю.
Щоб уберегтися від підробок та бути впевненим в якості запропонованої продукції, необхідно перевіряти наявність документів на насіння та садивний матеріал, що реалізується.
Згідно зі статтею 15 Закону України «Про насіння та садивний матеріал» насіння і садивний матеріал вводяться в обіг після їхньої сертифікації. Сертифікації підлягає насіння, яке включене до Державного реєструсортів рослин, придатних для поширення в Україні (далі державний реєстр). Ознайомитися з ним можна на сайті Українського інституту експертизи сортів рослин.
Сертифікат, що засвідчує посівні якості, видається після проведення сертифікації насіння в органах з оцінки відповідності.
На сьогодні на території України на проведення сертифікації насіння уповноважено ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
Сертифікати на насіння або садивний матеріал та супровідні документи є дійсними на всій території України. Строк дії сертифіката, що засвідчує сортові якості насіння або садивного матеріалу, є необмеженим.
Гарантійний термін зберігання якості насіння повинен відповідати терміну чинності «Сертифікату, що засвідчує посівні якості насіння», на основі якого видано супровідний документ.
Бланк сертифіката має індивідуальний номер та серію. Кожному сертифікатові присвоюється індивідуальний реєстраційний номер.
Можна також для більш детальної перевірки зайти на сайт ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» і в реєстрі сертифікатів на насіння і садивний матеріал знайти цей номер. Збігтися має все!
Також необхідно перевірити, чи має право даний суб’єктнасінництва та розсадництва на реалізаціюнасіння та садивногоматеріалу. Згідностатті 12 Закону України «Про насіння і садивнийматеріал» від 26 грудня 2002 року № 411-ІV, право на виробництво та реалізацію насіння та садивного матеріалу мають:
фізичні особи-підприємці та юридичні особи за умови їх включення до Реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва;
фізичні особи-підприємці та юридичні особи, не включені до Реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва лише за умови наявності сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал та додержання майнових прав інтелектуальної власності на сорти рослин.
Відповідно до п. 28 «Порядку проведення сертифікації, видачі та скасування сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року № 97, кожна партія насіння і садивного матеріалу для реалізації повинна супроводжуватися:
сертифікатами:
насіння – сертифікатом, що засвідчує його сортові якості та сертифікатом, який засвідчує його посівні якості;
садивний матеріал – сертифікатом, що засвідчує його сортові якості, та сертифікатом, який засвідчує його товарні якості;

супровідними документами, які видає споживачеві виробник насіння (згідно з ДСТУ 4138-2002 «Насіння сільськогосподарських культур. Методи визначення якості.»):
«Атестат на насіння» -- на оригінальне (добазове) насіння;
«Свідоцтво на насіння» -- на насіння репродукцій (сертифіковане);
«Свідоцтво на гібридне насіння» -- на насіння першого покоління гібридів.
У разі перепродажу посередник (перекупник) виписує нові супровідні документи на якість насіння (під свою відповідальність).
Згідно статті 13 Закону України «Про насіння і садивний матеріал» суб’єкт насінництва та розсадництва зобов’язаний гарантувати відповідність насіння і садивного матеріалу, що підлягає реалізації, сортовим і посівним (товарним) якостям, зазначеним у сертифікатах на насіння і садивний матеріал.
Також важливим є наявність на пакуваннях насіння та садивного матеріалу етикеток. Відповідно до статті 21 Закону України «Про насіння і садивний матеріал», насіння та садивний матеріал, що вводяться в обіг, обов’язково маркуються і пакуються згідно Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10 липня 2017 року № 348 «Про затвердження Порядку маркування та пакування партій насіння і форми етикетки».
Перед придбанням насіння необхідно пересвідчитись, що інформація, вказана в супровідних документах, відповідає інформації, нанесеній на етикетці.
У разі сумнівів та невпевненості показників зазначених в сертифікатах, що супроводжують насіння та садивний матеріал, можна перевірити їх у «Реєстрі сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал».
Повідомляємо, що відповідно до статті 17 Закону України «Про насіння і садивний матеріал» використання для сівби/посадки насіння або садивного матеріалу, що не має відповідного сертифіката, забороняється.
Особи, винні впорушеннізаконодавства у сферінасінництва та розсадництва,несуть відповідальність згідно ст.28 ЗУ «Про насіння і садивний матеріал» .
Введення в Україні сортової сертифікації на насіння за схемами ОЕСР, яка розповсюджується на всі держави-члени цієї організації, члени ООН та СОТ, що приєдналися до Схем, та видання єдиних сортових документів на насіння дозволить Україні повноправно брати участь в міжнародній торгівлі насінням.
Закон України «Про насіння і садивний матеріал» від 26 грудня 2002 року № 411-IV визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування ринку насіння і садивного матеріалу, вимоги щодо його вирощування, підготовки, затарювання, торгівлі, сортових і посівних характеристик, а також повноваження державних органів, права і обов’язки юридичних і фізичних осіб у сфері обігу насіння, здійснення державного контролю та нагляду за ним.
Закон України «Про охорону прав на сорти рослин» від 21 квітня 1993 року № 3116-ХІІ регулює майнові та не майнові відносини між виробниками та власниками сорту пов’язані з необхідністю захисту прав на сорти рослин.
Закон України «Про карантин рослин» від 30 червня 1993 року № 3348-ХІІ визначає основи карантину рослин та направлений на протидію занесенню і поширенню в Україні шкідливих організмів.
З метою підвищення контролю за якістю виробленої та реалізованої продукції галузі насінництва зернових культур, було розроблено та законодавчо затверджено Державні стандарти України: ДСТУ 2240-93, ДСТУ 2949-94 та ДСТУ 4138-2002. Прийняті державні стандарти допомагають більш ефективніше виконувати функцію контролю за виробленим, сертифікованим та реалізованим насінням, а насіннєвим господарствам здійснювати господарсько-економічну діяльність відповідно до визначених нормативно-правових вимог.

Права та обов’язки суб’єктів насінництва
Суярова Юлія Олександрівна – провідний спеціаліст відділу контролю в сфері насінництва та розсадництва управління фітосанітарної безпеки ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області
Згідно ст. 13 Закону України «Про насіння та садивний матеріал»
Суб’єкти насінництва та розсадництва мають право:
· на перевагу при розташуванні насіннєвих посівів сортів рослин (клонів, ліній, гібридів першого покоління) перехреснозапильних культур перед іншими товаровиробниками;
· вимагати відшкодування завданих збитків від перехресного запилення посівів перехреснозапильних культур іншим сортом внаслідок порушення їхнього права на перевагу при розташуванні насіннєвих посівів;
· звертатися до відповідних органів виконавчої влади або до суду в разі порушення прав;
· брати участь у виконанні державних цільових програм щодо виробництва насіння і садивного матеріалу;
· брати участь у формуванні державного резервного насіннєвого фонду.

Суб’єкти насінництва та розсадництва зобов’язані:
· додержуватися майнових прав інтелектуальної власності на сорти рослин при виробництві та реалізації насіння і садивного матеріалу;
· додержуватися технологічних і методичних вимог у сфері насінництва та розсадництва щодо збереження сортових якостей, біологічних і урожайних властивостей сорту та посівних якостей насіння і садивного матеріалу;
· гарантувати відповідність насіння і садивного матеріалу, що підлягає реалізації, сортовим і посівним (товарним) якостям, зазначеним у сертифікатах на насіння і садивний матеріал;
· зберігати дублікати проб насіння і садивного матеріалу (відповідно до біологічної здатності) упродовж строку дії сертифікатів на насіння або садивний матеріал;
· вести щодо кожного сорту насінницьку документацію за встановленими формами і зберігати її протягом трьох років;
· додержуватися встановленого законодавством у сфері насінництва та розсадництва порядку пакування, маркування, транспортування та зберігання насіння і садивного матеріалу;
· відшкодовувати матеріальні збитки споживачу в разі реалізації йому некондиційного насіння чи садивного матеріалу;
· здійснювати внутрішньогосподарський контроль за виробництвом та обігом насіння і садивного матеріалу;
· у разі створення базових маточних насаджень формувати їх вихідним садивним матеріалом багаторічних рослин, отриманих від базових розсадників.
Посадові особи суб’єкта насінництва та розсадництва в разі проведення заходів державного контролю у сфері насінництва та розсадництва зобов’язані сприяти посадовим особам, які здійснюють державний контроль у сфері насінництва та розсадництва, у виконанні їхніх повноважень.
Суб’єкт насінництва та розсадництва позбавляється права займатися виробництвом, реалізацією та використанням насіння і садивного матеріалу шляхом виключення з Реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва у разі систематичного грубого порушення ним законодавства у сфері насінництва та розсадництва. Накладення стягнення не звільняє винних осіб від відшкодування збитків у випадках і порядку, передбачених законом.

4. Заходи з попередження та ліквідацію хвороб та отруєнь бджіл.
Костін Олег Олексійович – начальник відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Межівського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області

Заходи з попередження та ліквідацію хвороб і отруєнь бджіл регламентується: ст. 12 Закону України “Про ветеринарну медицину”, Законом України “Про бджільництво”, Положенням про Державний департамент ветеринарної медицини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1277, наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 01.01.2020 № 9 “Про затвердження Інструкції щодо попередження та ліквідації хвороб і отруєнь бджіл”, Інструкції з профілактики отруєння бджіл пестицидами від 14.06.1989.
Зокрема повідомив, що згідно ст. 38, 39, 40 Закону України “Про бджільництво” відповідальність за порушення законодавства в галузі бджільництва несуть особи,винні у:
неповідомленні (приховуванні) або наданні неправдивої інформації про виникнення загрози бджолам при застосуванні засобів захисту рослин;
порушенні технології вирощування рослин сільськогосподарського та іншого призначення, що призвело до погіршення умов у ареалах розселення бджіл;
реалізації продуктів бджільництва та їх сумішей, що не
пройшли ветеринарно-санітарної експертизи;
ухиленні від обов'язкової ветеринарно-санітарної експертизи
продуктів бджільництва та їх сумішей;
порушенні правил ввезення на територію України та вивезення
за її межі бджіл та продуктів бджільництва;
реалізації на території України не зареєстрованих в Україні
засобів захисту бджіл.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про бджільництво, відшкодовується в порядку та розмірах, становлених законодавством України.
Спори, що виникають у галузі бджільництва, вирішуються судом
у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п.п 4.1 частини 4 (діагностика хімічного токсикозу бджіл) Інструкції з профілактики отруєння бджіл пестицидами від 14.06.1989 для фіксування випадку отруєння бджіл необхідно повідомити селищну, сільські ради, районне управління Держпродспоживслужби, суб’єкта господарювання, звернутися до національної поліції з заявою. Після цього проводиться невідкладне обстеження пасіки комісією та відбір проб бджіл та рослин зі слідами пестицидів. Термін відправки проб на дослідження не повинен перевищувати двох діб.

5. Щодо дотримання законодавства в частині застосування засобів захисту рослин.

Застосування пестицидів в господарстві згідно ДСанПіН 8.8.1.2.001-98

Бакаляр Юрій Олександрович – виконуючий обов’язки начальника Межівського управління ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області

У зв’язку з початком весняно-польових робіт, з метою забезпечення оптимальних умов життєдіяльності людини та охорони навколишнього середовища при використанні пестицидів, агрохімікатів, інших засобів захисту рослин, необхідно щорічно, до початку робіт із пестицидами, плани їх використання різними підприємствами, установами та організаціями, складені з урахуванням прогнозу видового складу і поширеністю шкідливих комах, хвороб сільськогосподарських рослин, тварин і птиць, бур’янів, повинні бути погоджені санітарно-епідеміологічною службою (на теперішній час функції органів Держсанепіднагляду виконують органи Держпродспоживслужби).
Відповідно пункту 6.1 ДСанПіН 8.8.1.2.001-98, асортимент, засоби, сфера застосування пестицидів, норми, кратність обробок повинні відповідати Переліку пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, доповненнями до Переліку та інструкціям з безпечного застосування пестицидів, які затверджені (погоджені) установами Міністерства охорони здоров’я та іншими зацікавленими організаціями.
Обробка рослин та інших об’єктів повинна здійснюватися суворо за показаннями з обов’язковим врахуванням економічної межі шкідливості, ступеню розвитку хвороби рослин і бур’янів, а також прогнозу погоди.
Відповідно до пункту 6.1. ДСанПіН 8.8.1.2.001-98 до всіх видів робіт, пов'язаних із застосуванням пестицидів, робітники повинні допускатися по наряду при наявності посвідчення про спеціальну підготовку та медичної книжки встановленого зразка на право робіт із пестицидами. Всі роботи з пестицидами і протруєним насіннєвим матеріалом обов'язково реєструються в спеціальних журналах.
До роботи з пестицидами заборонено допускати осіб, які не досягли 18- річного віку, вагітних і жінок, що годують груддю. Діти шкільного та дошкільного віку не допускаються до роботи з пестицидами і на оброблених ними площах.
Особи, що контактують із пестицидами (транспортування, зберігання, фасування, навантаження, розвантаження, приготування робочих розчинів, заправка апаратури, протруювання і сівба посівного матеріалу, його фасування, транспортування і зберігання, навантаження і розвантаження, а також фумігація, обприскування, обпилювання, внесення в грунт, дезінсекція, дератизація та ін.) зобов'язані використовувати справні засоби індивідуального захисту відповідно до ступеню небезпечності пестициду, рекомендованих заходів безпеки при виконанні дій з препаратами та вимог інструкцій по їх безпечному застосуванню.
Адміністрація господарства повинна забезпечувати працюючих із пестицидами засобами індивідуального захисту, спецодягом.
Завчасно, але не менше чим за дві доби до початку проведення кожної хімічної обробки суб’єкти підприємницької діяльності повинні сповіщати населення, голів сільських, селищних міських рад, ОТГ, власників суміжних сільськогосподарських угідь та об'єктів про місця, строки і методи застосування пестицидів та агрохімікатів. Головне управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській областіпропонує форму повідомлення суб’єктом підприємницької діяльностіякий використовує пестициди та агрохімікати сільського, селищного, міського голову, голову ОТГ згідно додатку 1.
При отриманні повідомлення від агропідприємства згідно форми наведеної в додатку 1 щодо застосування пестицидів та агрохімікатів сільський, селищний голова, голова ОТГ зобов’язаний:
довести до відома мешканців села, власників пасік, рибогосподарств, керівників лікувально-профілактичних закладів на території населеного пункту про застосування пестицидів агропідприємством згідно Повідомлення, рекомендованого Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (додаток 2);
забезпечити контроль за проведенням вказаних заходів на території населеного пункту.
У період проведення робіт у радіусі 200м від меж ділянок, що обробляються, повинні бути встановлені попереджувальні написи.
Забороняється допуск сторонніх осіб до місць застосування пестицидів.
Під час роботи з препаратами забороняється курити, пити, вживати їжу.
У разі потрапляння пестициду на шкіру потрібно змити струменем води, краще з милом, або зняти за допомогою тканини, а потім промити шкіру достатньою кількістю води.
При надходженні пестициду в очі необхідно негайно добре промити їх достатньою кількістю води, після чого звернутися за лікарською допомогою.
Всі роботи з пестицидами слід проводити в ранні ранкові (до 10-00) і вечірні години (18-00-22-00) при мінімальних висхідних повітряних потоках. Як виняток, допускається проведення обробок у денні години у похмурі і прохолодні дні з температурою навколишнього повітря нижче +10˚С. Обприскування вентиляторними і штанговими обприскувачами допускається при швидкості вітру до 3 м/с (дрібнокрапельне) і 4 м/с (крупнокрапельне).
Застосування гербіцидів із поливною водою шляхом дощування (гербігація) допускається при швидкості вітру до 4 м/с.
Зона санітарного розриву від населених пунктів, тваринницьких комплексів, місць проведення ручних робіт по догляду за сільгоспкультурами, водойм і місць відпочинку при вентиляторному обприскуванні повинна бути не менше 500 м, при штанговому і гербігації дощуванням - 300 м.
При застосуванні аерозольних генераторів регульованої дисперсності санітарно-захисні зони повинні відповідати вимогам, зазначеним в інструкції для даного виду апаратури; обробка посівів у цих зонах допускається при напрямку вітру від населених пунктів і інших об'єктів, що підлягають санітарному захисту.
Забороняється залишати пестициди та отруєні принади без охорони в місцях застосування, на польових станах, індивідуальних господарствах та інших місцях. У період проведення робіт тимчасове збереження пестицидів дозволяється на спеціально виділених ділянках, при наявності надійного укриття та охорони.
Забруднені пестицидами поверхні та ґрунт після проведення вантажно-розвантажувальних робіт, транспортування, фасування препаратів в складських приміщеннях, приготування робочих розчинів і принад, заправки апаратури та протруювання насіння, а також машини, і апаратура (протруювачі, обприскувачі, сівалки, автонавантажувачі і транспортні засоби), тара з-під пестицидів і протруєного насіння, невикористані робочі розчини, непридатні препарати, промивні стічні води, що містять пестициди, і засоби індивідуального захисту підлягають знешкодженню. Після закінчення робіт невикористані пестициди повинні бути повернені на склад або передані по акту для застосування в інші господарства.
Проведення сільськогосподарських робіт на ділянках, де були застосовані пестициди, і допуск на них людей дозволяється тільки після закінчення строків, що гарантують їх безпеку у відповідності до «Переліку пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні», додатків до Переліку, інструкцій з безпечного застосування пестицидів, регламентів зазначених в переліку Державних гігієнічних нормативів «Допустимі рівні вмісту пестицидів у сільськогосподарській сировині, харчових продуктах, повітрі робочої зони, атмосферному повітрі, воді водоймищ, грунті» та в доповненнях до нього.
Ці строки регламентовані з урахуванням фізико-хімічних властивостей пестицидів, кумулятивних властивостей, токсичності, віддалених ефектів, стійкості в навколишньому середовищі, умов застосування, препаративних форм, видових особливостей рослин і фази їх розвитку, характеру робіт, що виконуються та інш.
При цьому враховується (для кожного конкретного препарату) можливе надходження в зону дихання працюючих парів пестицидів або їх метаболітів, ґрунтового пилу, який містить токсичні речовини, резорбцію хімічних речовин крізь шкіру при контакті з рослинами, а також подразнюючу дію пестицидів.
Не допускається випас худоби та птиці, а також сінокіс на оброблених пестицидами ділянках на протязі періоду, визначеного «Переліком пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні».
Відповідно до пункту 5.1 ДСанПіНу 8.8.1.2.001-98 зберігання пестицидів допускається тільки в спеціально призначених для цього складах, які мають санітарні паспорти на право одержання, зберігання і застосування пестицидів і мінеральних добрив, виданих установами Держпродспоживслужби. Паспортизація складів здійснюється щорічно.
Виконання авіаційних робіт по застосуванню пестицидів у сільському і лісовому господарстві повинно здійснюватися у відповідності до вимог "Державних санітарних правил авіаційного застосування пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві України", ДСП 382-96, затверджених наказом МОЗ України від 18.12.1996 № 382.
Згідно пункту 5.26 ДСП 382-96 заборонено проведення авіаційних обробок пестицидами усіх груп токсичності з метою боротьби із шкідниками та хворобами сільськогосподарських культур, лісових та інших земель, які розташовані ближче:
5 км від міста постійного розташування медоносних пасік;
2 км від рибогосподарських водоймищ, відкритих джерел водопостачання, місць випасу домашніх тварин, об’єктів природно-заповідного фонду (заповідників, національних парків, ботанічних і зоологічних заказників та інших);
1 км від населених пунктів, тваринницьких і птахівничих ферм, а також посівів сільськогосподарських культур що вживають без термічної обробки (цибулі на перо, селера, кріп, огірки, помідори, суниця, малина, тощо.), сади, виноградники та місць проведення сільськогосподарських робіт.
Згідно ст.20 ЗУ від 02.03.1995 № 86/95-ВР «Про пестициди і агрохімікати», порушення вимог законодавства про пестициди і агрохімікати тягне за собою цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством.
Також, у зв’язку з частими випадками загибелі бджіл через порушення регламентів застосування пестицидів, та з метою запобігання таких випадків, слід приділити особливу увагу дотриманню вимог законодавства при обробітках інсектицидами медоносних рослин. При проведенні захисних заходів цих культур необхідно застосовувати виключно препарати, дозволені до використання в Україні, рекомендовані для цих культур у рекомендованих нормах внесення.
Відповідно до ст.37 Закону України від 22.02.2000 №1492-ІІІ «Про бджільництво», фізичні та юридичні особи, які застосовують засоби захисту рослин для обробки медоносних рослин, зобов'язані не пізніше ніж за три доби до початку обробки через засоби масової інформації, органи місцевого самоврядування попередити про це пасічників, пасіки яких знаходяться на відстані до десяти кілометрів від оброблюваних площ. При цьому повідомляється дата обробки, назва препарату, ступінь і строк дії токсичності препарату. На тарних етикетках пестицидів і агрохімікатів в обов’язковому порядку повинні бути указані номери державної реєстрації цих засобів, а також інформація про клас небезпечності для бджіл («небезпечний для бджіл» або «безпечний для бджіл»).
Разом з тим, необхідно враховувати, що відповідно до ст.13 вищевказаного закону, кожна пасіка підлягає реєстрації за місцем проживання фізичної особи або за місцезнаходженням юридичної особи, яка займається бджільництвом, у місцевих державних адміністраціях або сільських, селищних, міських радах у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади.
Неповідомлення (приховування) або надання неправдивої інформації про виникнення загрози бджолам при застосуванні засобів захисту рослин, а також порушення технології вирощування рослин сільськогосподарського та іншого призначення, що призвело до погіршення умов у ареалах розселення бджіл, є порушенням законодавства та відповідно до ст.38 Закону України «Про бджільництво» тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.